Manun kotisivut - Tukholmassa toukokuussa 2008

Tukholmassa toukokuussa 2008

Matkamme suunnittelu alkoi, kun Heinin äiti Kaija huomasi Itä Savo-lehdestä ilmoituksen edullisesta -vain 29 euroa hengeltä- maksavasta Ruotsin risteilystä. Matkan hintaan sisältyi edestakainen linja-autokuljetus Parikkalan Särkisalmelta Helsinkiin Kososen bussilla, sekä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma-Maarianhamina-Helsinki -matka Viking Linen Mariellalla.
Matkan järjestelyistä vastasivat ansiokkaasti Matkapojat.

Matkatavaroista tärkein on iloinen mieli, vaikka taustalla jäytää pelko paluumatkan örveltäjistä. Edellämainitusta johtuen varasimme käyttöömme kahden hengen B-luokan hytin maalatulla merinäköalalla.

Vaikka sää oli sumuinen, seurasimme mielenkiinnolla lähtöä laiturista irrottautumisesta avomerelle asti. Laivan ohjaamossa huomasimme olevan viherkasveja. :) Laivan kannella tuli todistetuksi Gore-Tex-takin ylivertaisuus takkien joukossa. Kyllästyttyämme tuuliseen ulappaan siirryimme sisätiloihin. Laivan Tax Free-myymälästä shoppailimme tummaa Toblerone-suklaata, ja kahvilasta Sköna hem -sisustuslehden.

Illalla oli jääkiekon maailmanmestaruuskisojen loppuottelu Kanadan ja Venäjän välillä. Pidimme Venäjän puolta, samoin kuin enemmistö muusta yleisöstä. Hieman ennen ottelun jatkoajan alkua tyrmistyimme laivan henkilökunnan tahdittomuudesta; televisiosta alettiin näyttää karaokea! Paniikinomaisesti etsittyämme löysimme uuden telkkarin - vain huomataksemme senkin suljettavan, hieman ennen palkintojenjakoa. Laiha hippi alkoi soittaa kitaralla yleisön toivekappaleita. Loppuajan me jääkiekon ystävät olimme sulloutuneina pienen matkatelevision kokoisen ruudun ääreen.

Aamulla saavuimme aurinkoiseen, lämpimään Tukholmaan. Saaristosta otimme seuraavat kuvat.

Satamaan saapumisen jälkeen matkaseurue jakautui kahtia; toinen ryhmä lähti linja-autoissaan Quality Outlettiin ostoksille, toinen keskustaan. Aikaisempia matkakertomuksiamme lukeneet osannevat päätellä, kumpaan kyytiin lähdimme. Istuuduimme kokeneen ruotsinkävijäpariskunnan eteen. Heiltä saimme hyviä vinkkejä liikkumiseen.

Linja-auto ajoi mm. Slussenin ja kuninkaanlinnan ohi, ja jätti meidät Sergelin torille, mistä suuntasimme kävellen Hamngatania pitkin itään päin. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli tavaratalo NK, josta matkamuistot löytyivät kätevästi. Alakerran valikoimasta poimimme mukaan kotitalliimme sopivan ravurin (pienen, punaisen Dalahäst -puuhevosen), sekä kansallispukuisen nuken. Molemmissa luki pohjassa "Made in Sweden" ja hintakin oli sen mukainen.

Nils Olssonin käsityöverstas

Jatkoimme kävelyä Strandvägen-katua pitkin. Matkan varrelle jäivät muun muassa Dramatiska Teatern, sekä Kungliga Hovstallet (kuninkaallinen hovitalli). Viimeksi mainitun paikan lähellä vastaamme tuli kaksi kuninkaallista ratsastajaa. Keskustan itäosassa, Östermalmissa sijaitsee monien kalliiden merkkien, kuten Guccin ja Bentleyn liikkeitä, joiden ohi kävelimme. Östermalmin seutu tunnetaan varakkaiden asuinalueena.

Djurgårdsbron-sillan ylitettyämme löysimme hienon pienen puiston (Galärparken), juuri sopivan yhteistä kuvaamme varten. Pienen etsimisen jälkeen löytyi sopivan luotettavan ja kiireettömän näköinen vanha mies ottamaan turisteista yhteisen kuvan.

Tärkein retkikohteemme oli Vasa-laivamuseo. Jo pelkästään sen näkemisen takia kannattaa mielestämme matkustaa Tukholmaan. Sisällä museossa oli hämärää, eikä statiivi sattunut mukaan matkaan, joten jouduimme käyttämään kohisevan suuria ISO-arvoja. Vaikuttavaa nähdä 1600 -luvulla uponnut laiva niinkin hyvässä kunnossa. Toisaalta vähänpä sillä ehdittiin seilata!

Linkki sisältää tietoa Vasa-laivan kohtalosta suomeksi

Vasa-museossa vierähti monta tuntia, kuten olimme etukäteen arvelleetkin. Matkamuistoksi ostimme Tukholma-seinäkalenterin vuodeksi 2009. Historiallisen tiedon omaksumisen jälkeen meillä alkoi olla jo hieman nälkä, joten suuntasimme kulkumme kohti McDonald'sia.

Aterioituamme suunnistimme NK:n legendaarisen tavaratalon kirjaosastolle, josta Heinin ostoskoriin tippui ruotsinkielinen Raamattu. Muun muassa teologeille ruotsia opettavalle Heinille löytö oli kuin taivaan lahja!

Meillä oli vielä vajaa tunti aikaa ennen laivaan lähtöä, joten seikkailimme päämäärättömästi kaupungilla, tutustuen Sergelin torin suihkulähteeseen ja maahanmuuttajien valloittamaan metroasemaan, mistä saimme ilmaisjakelulehtiä. Burger King -ravintolan terassilla nautimme jäätelöt ja kuuntelimme taitavaa katusoittajaa.

Paluumatkalla kuvasimme Maarianhaminan satamaa illan jo hämärtyessä (allaolevat kuvat ovat öisestä Maarianhaminasta), sekä aloimme jo suunnitella seuraavaa Tukholman matkaamme. Helsingin satamassa linja-autoon noustessamme järkytyimme pahanpäiväisesti, sillä meidän istumapaikalla röhnötti lihava mies! Löysimme toisen vapaan paikan takapenkiltä kahden venäläisen teinin välistä. Heini otti paikan lihavan miehen vierestä, Manun tyytyessä pahoinvoivien teinien valtaaman peräpenkin varsin epämukavaan istuimeen. Linja-auton vessa oli tiuhassa käytössä etyylialkoholimyrkytyksestä kärsivien matkustajien tyhjentäessä vatsalaukkujaan. Onneksi vessan ovi oli kosketusetäisyydellä, jos vaikka pahoinvointi olisi tarttunut. Epämukavuutta kesti vain Lappeenrantaan asti, sillä silloin pääsimme taas alkuperäisille paikoillemme.

Päivä Tukholmassa kuluu yllättävän nopeasti, eikä kaikkea voi nähdä yhdellä käyntikerralla. Seuraavalla Tukholman reissullamme aiomme tutustua vanhaan kaupunkiin (Gamla stan), joka tuli tällä kertaa vain sivuutettua.

Linkkejä:

Viking Line
Matkapojat
Tukholmaopas matkailutietouteen, hotelleihin ja karttoihin