Manun kotisivut - Retki Pihtsuskönkäälle kesällä 2006

Retki Pihtsuskönkäälle kesällä 2006

Matkan suunnittelu alkoi, kun Heinin kummitäti Leena oli kirjoittanut Heinin nimellä arpalipun, joka toi VR:n arpajaisista voittona edestakaisen vapaavalintaisen kotimaan junamatkan yhdelle hengelle. Tietenkin matka täytyi hyödyntää kokonaisuudessaan, joten katsoimme kartasta kuinka pitkälle Suomessa junalla pääsee. Raiteet loppuvat Kolariin, josta on linja-autoyhteys Kilpisjärvelle, Suomen "peukaloon". Kilpisjärveltä taas pääsee bussilla Norjaan, joten päätimme käydä Tromssassakin matkan aikana.

12.7.2006

Matkamme alkoi Parikkalan rautatieasemalta, josta vaihdoimme Riihimäellä Kolariin menevään yöjunaan. Yöllä juna kolkotteli halki Pohjanmaan peltomaisemien, joten sekin puoli Suomesta tuli kivasti nähtyä.

13.7.2006

Vaihdoimme aamulla Linjaliikenne Heikkilän linja-autoon Kolarin rautatieasemalla. Heikkilän bussi vei meidät Muonioon, missä odottelimme jatkoyhteyttä Essolla ja kävimme K-marketissakin. Tässä vaiheessa "Lapin lisä" ei vielä juurikaan näkynyt hinnoissa. Muoniosta matka jatkui Goldlinen bussilla majapaikkaamme Kilpisjärven retkeilykeskukseen. Matkan varrelle jäi Karesuvannon matkamuistokauppa, josta Heini melkein osti 65 euron porontaljan. Pääasiassa Lapin matkamuistomyymälät tarjoavat Kiinassa tehtyjä muovileluja.

Kilpisjärvelle saavuttuamme olisimme käyneet risteilyllä kolmen valtakunnan rajapyykillä, mutta kuvassa näkyvä Malla-laiva oli epäkunnossa. Säästyipähän 32 euroa.

VÄLI

Lähdimme kävelemään Saanalle (1029 m) vievää polkua ylöspäin. Rappuja oli vain jyrkimmässä kohdassa, mutta siinä niitä olikin lähes 800. Retki Saanalle kesti neljä tuntia ja huipulta oli mahtavat näkymät Kilpisjärven kylään ja lumihuippuisille Norjan ja Ruotsin vuorille.

Alla olevan kuvan talot, jotka sijaitsevat viiden kilometrin päässä, ovat Kilpisjärven alakylää.

14.7.2006

Huoneen luovutuksen jälkeen lähdimme kävelemään Kilpisjärven alakylälle päin. Matkaa kertyi retkeilykeskukselta viisi kilometriä. Söimme kebabit ranskalaisilla paikallisten rakennusmiestenkin suosimassa Tuulan Kahvila-Ravintolassa, 8 euroa annokselta. Voimme suositella kahvilaa lämpimästi kaikille. Teimme ruokaostoksia Kilpishallissa, joka muuten on ainoa Kilpisjärven ruokakauppa. Erittäin kallis paikka! Esimerkkinä kaupan hinnoista mainittakoon Juhla Mokka-kahvipaketti, joka maksoi 4,15 euroa. Kotona samanlaisen saa 1,99 eurolla.

VÄLI

Syötyämme ja ostettuamme Kilpishallista hieman evästä, aloimme odotella linja-autoa Norjaan. Koska bussipysäkillä seisoskelu alkoi tuntua tylsältä ja kylmältä, niin päätimme koettaa onneamme ja liftata. Kilpishallin asiakkaista suurin osa on norjalaisia, joten saimmekin melko pian istumapaikat vanhasta Fiat Tiposta. Kuljettajamme oli Iranista Ajatollah Khomeinin vainoja pakoon lähtenyt sympaattinen kristitty. Matkalla pysähdyimme useasti ottamaan kuvia kauniista vuoristoluonnosta.

Iranilaismiehen kyydissä pääsimme Nordkjosbotniin, mistä hyppäsimme täpötäyteen norjalaiseen paikallisbussiin. Tromssaan saavuttuamme lähetimme postikortteja ja joimme iltakahvia pehmisjäätelön kera (ainoat mihin meillä oli varaa) Burger Kingissä.

Tromssassa vietimme yön alla näkyvässä Kongsparkenissa, eli kuninkaanpuistossa. Emme arvelleet kuninkaalla olevan mitään suomalaisia repputuristeja vastaan, joten yövyimme teltassa. Kuten Norjassa yleensäkin, vettä sataa tihuutteli koko ajan ja lämpötila pakotti nukkumaan pipot tiukasti korvilla. Aamulla meitä tervehti ravintolasta palaamassa ollut norjalaismies, joka kutsui meidät kotiinsa vierailulle. Kieltäydyimme kohteliaasti kutsusta ja suuntasimme kohti Statoilia, ainoaa Tromssassa siihen aikaan auki ollutta paikkaa.

15.7.2006

Seuraavana aamuna matkustimme Eskelisen Lapin Linjojen autolla takaisin Kilpisjärvelle. Linja-auton kuljettaja antoi meille vaellusvinkkejä, olihan hän käynyt 20 kertaa Haltilla. Hänen neuvostaan jätimme useita kiloja tavaraa pois repuistamme retkeilykeskuksen säilöön. Illalla saunoimme retkeilykeskuksessa. Saunan ikkunasta näkyi Saana.

16.7.2006

Lähdimme Haltille vievälle polulle (Kalottireitti) Kilpisjärven luontotalon pihasta. Matkalla näimme tuhatpäisen porolauman, hieman hyttysiä, Saarijärven autiotuvan (kuvassa Heinin kännykässä on vielä kenttää) sekä kymmenittäin muita retkeilijöitä. Polku kulkee Suomen "peukalohangan" poikki, osittain Norjan puolella. Ensimmäisenä retkipäivänä sää oli suosiollinen, ja koska olimme intoa täynnä, etenimme 22 km. Pystytimme telttamme Kuonjarjoen autiotuvan eteen. Telttamme hapertunut kangas repeili yöllä rajussa sateessa ja tuulessa. Seuraavana aamuna jouduimme kuivattelemaan ja teippailemaan telttaa pitkälle iltapäivään. Tällöin päätimme unohtaa Haltin tähdäten sen sijaan Pihtsuskönkään vesiputoukselle.

17.7.2006

Sateen tauottua jatkoimme retkeämme Kuonjarjoelta Meekonjärven autiotuvalle, tästä kertyy 10 km. Päätimme pitää päivämatkat lyhyinä, sillä olimmehan jo luopuneet Halti-tavoitteestamme. Meekonjärven autiotuvalla yövyimme makuupusseissa lattialla, koska laveripaikat olivat täynnä. Tuvalla yöpyi mm. Haltille retkellä ollut nuoripari, sekä kolmen kaveruksen poikaporukka. Kuvassa alla oleva oudon näköinen vuori on Saivaara, jonka huipulla on presidenttimme Urho Kaleva Kekkosen muistolaatta.

18.7.2006

Jätimme reppumme Meekonjärven autiotuvalle ja teimme päiväretken Pihtsuskönkäälle. Pihtsuskönkäältä olisi ollut matkaa Haltille 18 km vaikeakulkuisessa louhikossa, jonne ei aikataulumme enää antanut mahdollisuutta kiivetä. Halusimme pitää yhden palautumis-/hätävarapäivän ennen linja-auton lähtöä. Ensimmäisessä kuvassa Halti (1328 m) häämöttää punaruskeana.

VÄLI

Meekonpahdasta irtoilee talvisin suuria lohkareita Meekon louhikoksi, jonka yli polku johtaa. Lenkkikengät olivat mainiot jalkineet kiveltä kivelle hyppimiseen. Muutenkin nopeasti tuulessa kuivuvat lenkkarit tuntuivat oikeilta jalkineilta polulla kävelyyn. Useat vaelluskenkiin turvautuneet tuskailivat rakkojensa kanssa, sillä vaelluskengät hiostavat, jolloin kostea iho hankautuu rikki. Vaelluskenkien tarjoamaa jäykkää nilkan tuentaa tarvitaan vain poikkeustapauksissa, lähinnä nilkan ollessa poikkeuksellisen löysä.

Käsivarren erämaassa voi huoletta ottaa juomavettä suoraan puroista. Luonto on säilynyt puhtaana, eikä polun varrella roskiakaan pahemmin näkynyt. Toivottavasti tilanne säilyykin tällaisena. Pihtsuskönkään (17 metriä vapaata pudotusta) jylhä kauneus ja pauhu saa ihmisen sanattomaksi. Kuvat eivät tee oikeutta paikan mahtavuudelle. Kaksi alinta kuvaa ovat Meekonjärven autiotuvalta, missä tapasimme espoolaisia suomenruotsalaisia. Olivat eksyneet Norjan puolella. Vaihdoimme rakkolaastareitamme tomaattikeittopusseihin ja ihastelimme heidän gps-paikannintaan.

19.7.2006

Tuulinen päivä. Taapersimme Meekonjärveltä Kuonjarjoelle 10 km hirvittävässä vastatuulessa. Sadetakki toimi tuulisuojana, ja muut vaatteet lämmittivät sen minkä pystyivät. Pitkiä välihousuja tuli ikävä. Saavuimme iltapäivällä Kuonjarjoen autiotupaan, jossa tapasimme lisää suomenruotsalaisia, tällä kertaa vaasalaisnaisen pojanpoikansa kanssa. Illaksi tupa täyttyi vielä muista yöpyjistä.

20.7.2006

Kävelimme Kuonjarjoelta Saarijärven autiotuvalle 9 km. Ennen lähtöä nautimme Knorrin (vai oliko se Maggin) makaronipöperöä ja säilykelihaa. Matkalla ohitimme laakson, ylitimme jääkylmän joen kahlaamalla paljain jaloin (alla vaasalaisretkeilijä näyttää mallia), sekä teimme lumipalloja ikuisesta lumesta. Alimmassa kuvassa näkyy jälleen Saana, joten kännykkä alkoi piipittää viidestä saapuneesta tekstiviestistä.

21.7.2006

Yövyttyämme Saarijärven autiotuvassa perhostutkijan ja kalastajan kanssa, keräsimme varaustuvan puolella yöpyneiden janoisten jättämiä juomatölkkejä, joista saimmekin Kilpishallissa palautusta lähes 12 euroa. Lähinnä asutusta olevat majat ovat usein väärinkäytösten kohteena, kun juhlijaporukat etsivät halpaa yösijaa.

Emme nähneet retkemme aikana montaakaan lakkaa, olivat tainneet paleltua. Saarijärveltä Kilpisjärvelle kävellessämme väistelimme porojen ulosteita, sekä säikähdimme laumaansa puolustanutta hirvasta. Alueella oli meneillään poroerotus, joten porotokat oli ajettu lähelle Kilpisjärveä.

VÄLI

Ennen Kilpisjärven yläkylille kävelemistä (5 km pikatietä) söimme Tuulan kahvilassa kebabranskalaiset. Hyvää oli.

22.7.2006

Yövyttyämme Kilpisjärven retkeilykeskuksessa nousimme Eskelisen Lapin Linjojen autoon. Vasta vuoden linja-autokuskina ollut rovaniemeläinen tyttö, Satu, oli tulomatkallaan ajanut ensimmäisen porokolarinsa linja-autolla. Satu oli hieman järkyttynyt tapauksesta, vaikka hyvin tiesi, että ennemmin tai myöhemmin joku lukuisista tiellä toikkaroivista poroista jää alle. Istuimme aivan etupenkissä ja juttelimme koko matkan Kolariin asti Sadun kanssa. Alla olevan kuvan poro ei jäänyt alle, vaikka kovasti yrittikin.

23.7.2006

Aamulla vaihdoimme Riihimäellä yöjunasta InterCity-junaan, joka toi meidät Parikkalan asemalle.

Jälkitunnelmia

Kokonaisuutena matka sujui hyvin, eikä palatessa yhtään harmittanut, ettei aivan päästykään Haltille. Polkuja pitkin kävelyä tuli 84 km ja teitä pitkin ainakin 10 km. Olimme treenanneet matkaa varten jo kotopuolessa, joten jaksoimme hyvin.

Viikon retkelle Käsivarteen tarvitaan yllättävän vähän maallista. Vain sellaisia tavaroita kannattaa ottaa mukaan, jotka todella auttavat lämpimänä ja kylläisenä pysymisessä. Ennen retkeä moni tärkeältä tuntuva tavara muuttuu auttamattomasti painolastiksi. Tärkein mukaan otettava taitaa olla positiivinen ja rauhallinen asenne, sillä pitkien välimatkojen tunturissa pätee sääntö; "Elä hättääle, istu mättääle!"

-Kiitokset Leenalle junalipuista, Heinin Hannu-sedälle Halti-Kilpisjärvi -ulkoilukartasta, sekä Suskulle retkityynyjen ja makuupussin lainasta.